NEZAHAT KELEŞOĞLU SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Öğrenci
Üniversite Anasayfa

Bölümün Amacı

Necmettin Erbakan Üniversitesi Nezahat Keleşoğlu Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü’nün temel amacı; bireylerin hareket ve fonksiyonel yeterliliklerini geliştirmek, yaşam kalitelerini artırmak ve topluma sağlıklı bireyler kazandırmak adına bilimsel bilgiye dayalı, etik değerlere bağlı ve uygulama becerisi yüksek fizyoterapistler yetiştirmektir.

Bölümümüz; iletişim becerileri gelişmiş, problem çözme yetkinliğine sahip, araştırmacı, üretken ve yaşam boyu öğrenme bilincine sahip mezunlar vererek hem sağlık hizmetlerine hem de akademik alana katkı sağlamayı hedeflemektedir. Aynı zamanda, güncel teknolojileri etkin biçimde kullanabilen, multidisipliner ekiplerde yer alabilen ve fizyoterapi mesleğinin toplumsal değerini yükseltecek bireyler yetiştirmek bölümün öncelikleri arasındadır.

Bu doğrultuda, ulusal ve uluslararası düzeyde saygın, bilimsel üretkenliği yüksek, eğitim kalitesiyle ön plana çıkan ve mezunları sağlık sektöründe tercih edilen bir bölüm olmak uzun vadeli hedeflerimizdendir.

Eğitim Bilgileri

icon

Eğitim Süresi

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü lisans programı 4 yıl (8 dönem) sürmektedir. Öğrenciler, temel sağlık bilimlerinden başlayarak mesleki teorik ve uygulamalı eğitimlerle donatılır.

icon

Uygulamalı Eğitim

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümünde, öğrencilerin mesleki deneyim kazanmalarını desteklemek amacıyla çeşitli dönemlerde staj uygulamaları gerçekleştirilmektedir. Program kapsamında, 2. ve 3. sınıf yaz dönemlerinde yaz stajları yer almaktadır. Ayrıca 4. sınıfın 2. yarıyılında “İşletmede Mesleki Uygulamalar” dersi çerçevesinde uzun dönemli bir staj süreci yürütülmektedir.

icon

Eğitim Dili

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümünde eğitim dili Türkçedir. Ancak temel tıp bilimleri başta olmak üzere bazı derslerde Latince ve İngilizce terimler yoğun olarak kullanılmaktadır. Öğrencilerin mesleki literatürü takip edebilmesi ve uluslararası çalışmalara uyum sağlayabilmesi için İngilizce ve Latince tıbbi terminolojiye yönelik destekleyici eğitimler verilmektedir.

icon

Uygulamalı Sınavlar

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümünde uygulamalı dersler kapsamında her dönem pratik sınavlar yapılmaktadır. Bu sınavlar, öğrencilerin teorik bilgilerini sahada kullanabilme becerilerini değerlendirmeyi amaçlar. Ayrıca son sınıf staj süreci sonunda, öğrencilerin mesleki yeterlilik düzeylerini ölçen kapsamlı bir uygulamalı sınav yapılır. Mezuniyet, bu uygulamalı sınavın başarıyla tamamlanmasıyla gerçekleşir. Bölümümüzde mezuniyet projesi bulunmamaktadır.

Temel Müfredat

Necmettin Erbakan Üniversitesi Nezahat Keleşoğlu Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü, öğrencilere bilimsel temelli, uygulamalı ve kapsamlı bir eğitim sunarak farklı klinik alanlarda uzmanlaşmalarını sağlar. Bölüm müfredatı, aşağıdaki temel rehabilitasyon alanlarını kapsayacak şekilde yapılandırılmıştır:

1

Nörolojik Rehabilitasyon

Bu alanda öğrenciler, sinir sistemi hastalıklarına (inme, Parkinson, multipl skleroz, serebral palsi vb.) bağlı hareket bozukluklarını değerlendirme, tedavi planlama ve uygulama konularında klinik beceri kazanırlar. Müfredatta yer alan Nörofizyolojik Yaklaşımlar I-II, Normal Motor Gelişimi, Konuşma ve Yutma Bozuklukları Rehabilitasyonu, Fonksiyonel Nöroanatomi, Skolyozda 3 Boyutlu Tedavi, Pulmoner Rehabilitasyon, Pediatrik Rehabilitasyon, Neonatal Fizyoterapi ve Rehabilitasyon ve Mobilizasyon-Nöromobilizasyon gibi dersler, öğrencilere nörolojik hastalıklarla ilişkili rehabilitasyon süreçlerini kapsamlı şekilde öğretmeyi amaçlamaktadır.

4

Kardiyopulmoner Rehabilitasyon

Kalp ve solunum hastalıklarında egzersiz kapasitesini artırmak ve yaşam kalitesini iyileştirmek amacıyla yapılandırılan bu alanda, öğrenciler Pulmoner Rehabilitasyon ve Fiziksel Aktivite ve Sağlık dersleri aracılığıyla risk değerlendirme, egzersiz reçetelendirme, yaşam tarzı değişiklikleri ve hastaya özgü program geliştirme konularında yeterlilik kazanırlar.

2

Ortopedik Rehabilitasyon

Kas-iskelet sistemi hastalıkları, travmalar ve ortopedik cerrahiler sonrası uygulanan rehabilitasyon yaklaşımları bu alanın temelini oluşturur. Öğrenciler; Manipülatif Tedavi I-II, Ortopedik Rehabilitasyon, Ortopedik Rehabilitasyon Egzersiz Reçetesi, El Rehabilitasyonu, Fizyoterapide Özel Konular I, Fizyoterapi’de Ağrı Yönetimi gibi dersler aracılığıyla manuel terapi, doku değerlendirme, egzersiz programlama ve yardımcı cihaz kullanımı gibi ortopedik fizyoterapi uygulamalarında uzmanlaşırlar.

5

Geriatrik Rehabilitasyon

Yaşlı bireylerde karşılaşılan fonksiyonel kayıpların önlenmesi, bağımsız yaşamın sürdürülmesi ve düşme riskinin azaltılması gibi hedefleri içeren bu alan; Kinezyoloji ve Biyomekanik I-II ve Çocuk, Kadın ve Yaşlılarda Spor dersleri ile desteklenmektedir. Öğrenciler yaşlanmaya bağlı değişimleri anlayarak, yaşlı bireylerin fiziksel işlevlerini korumaya yönelik müdahale planları oluşturma becerisi geliştirirler.

3

Pediatrik Rehabilitasyon

Gelişimsel bozukluklara sahip çocuklarda motor kontrol, denge, kuvvet ve hareket gelişimini desteklemeye yönelik bilgiler sunan bu alan, özellikle erken müdahale programlarını içerir. Pediatrik Rehabilitasyon, Normal Motor Gelişimi, Çocuk, Kadın ve Yaşlılarda Spor gibi derslerle öğrenciler pediatrik yaş grubuna özgü rehabilitasyon tekniklerini öğrenir; oyun temelli yaklaşımlar ve aile eğitimi gibi önemli uygulamalarda klinik donanım kazanırlar. Ayrıca Neonatal Fizyoterapi ve Rehabilitasyon dersiyle yenidoğan dönemine özgü yaklaşımlar öğrenilir.

6

Romatolojik Rehabilitasyon

Romatoid artrit, ankilozan spondilit ve benzeri inflamatuvar hastalıklarda hareket kabiliyetinin artırılması, ağrının azaltılması ve yaşam kalitesinin desteklenmesini amaçlayan bu alanda öğrenciler; Fizyoterapide Özel Konular II, Elektroterapi I-II, Isı-Işık-Hidroterapi gibi dersler aracılığıyla termal ajanlar, elektroterapi teknikleri ve bireyselleştirilmiş egzersiz programları gibi çok yönlü uygulamaları öğrenirler.

Laboratuvar Olanakları

Elektroterapi ve Fiziksel Ajanlar Laboratuvarı, fizyoterapi uygulamalarında yaygın olarak kullanılan elektroterapötik yöntemler ve fiziksel ajanların öğrencilere uygulamalı olarak öğretildiği eğitim ortamıdır. Bu laboratuvarın temel amacı, öğrencilerin ağrı kontrolü, doku iyileşmesi, kas stimülasyonu ve dolaşım düzenlenmesi gibi hedeflerle kullanılan cihazları tanıması, doğru endikasyonla kullanabilmesi ve klinik karar verebilme becerisi kazanmasıdır.

Ayrıca, sıcak-soğuk uygulamalar, hidroterapi ekipmanları ve kombine tedavi cihazları da öğrencilere tanıtılır. Uygulamalı derslerde, cihaz güvenliği, hasta pozisyonlama ve tedavi parametrelerinin ayarlanması gibi temel klinik beceriler geliştirilir. Bu laboratuvar, özellikle romatolojik, ortopedik ve nörolojik rehabilitasyon alanlarında fizyoterapistlerin sıkça başvurduğu ajanların kullanımını öğretir.

Pediatrik Rehabilitasyon Laboratuvarı, çocukluk çağındaki motor ve nörogelişimsel bozukluklara sahip bireylerin fiziksel ve fonksiyonel gelişimini desteklemeye yönelik yaklaşımların öğretildiği özel bir uygulama alanıdır. Laboratuvar, öğrencilerin serebral palsi, spina bifida, kas distrofileri ve gelişimsel gerilikler gibi pediatrik durumlara yönelik tedavi programlarını planlayabilme ve uygulayabilme becerilerini geliştirmeyi amaçlar.

Bu laboratuvar sayesinde öğrenciler, oyun temelli yaklaşımları, aile eğitimiyle bütünleştirme yöntemlerini ve pediatrik değerlendirme testlerini uygulamalı olarak öğrenirler. Aynı zamanda çocukla iletişim, motivasyon sağlama ve terapiye katılımı artırma gibi mesleki sosyal beceriler de kazandırılır.

Genel Egzersiz Laboratuvarı, fizyoterapi uygulamalarının temel yapı taşlarından biri olan egzersiz bilimini teoriden pratiğe dönüştüren, multidisipliner kullanım imkânı sunan donanımlı bir eğitim alanıdır. Bu laboratuvarın amacı, öğrencilerin farklı hasta grupları için uygun egzersiz programlarını planlama, uygulama ve değerlendirme becerisi edinmeleridir.

Öğrenciler burada hem sağlıklı bireyler hem de özel gruplar (örneğin; yaşlılar, sporcular, kronik hastalığa sahip bireyler) için egzersiz reçetesi oluşturmayı öğrenir. Ayrıca, grup egzersizleri, ısınma-soğuma protokolleri ve bireyselleştirilmiş egzersiz planlaması gibi konulara da uygulamalı olarak hâkim olurlar. Bu laboratuvar, kardiyopulmoner, ortopedik, geriatrik ve sporcu rehabilitasyonu başta olmak üzere birçok alanın temel egzersiz prensiplerini öğretmek için kritik bir rol üstlenmektedir.