Üniversite Anasayfa

Bölümün Amacı

Necmettin Erbakan Üniversitesi Nezahat Keleşoğlu Sağlık Bilimleri Fakültesi Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü’nün temel amacı; her yaş grubunda görülen dil, konuşma, ses, akıcılık ve yutma bozukluklarının önlenmesi, değerlendirilmesi ve terapisi alanlarında yetkin, etik değerlere bağlı, bilimsel temelli ve donanımlı dil ve konuşma terapistleri yetiştirmektir. Bölümümüz; öğrencilerine çocuk ve erişkin bireylerle çalışırken kanıta dayalı ölçme-değerlendirme yöntemlerini kullanma, birey ve aile merkezli terapi yaklaşımlarını uygulama ve mesleki sorumluluk bilinciyle hareket etme yeterliği kazandırmayı hedeflemektedir.

Bölümümüz; iletişim becerileri gelişmiş, problem çözme yetkinliğine sahip, araştırmacı, üretken ve yaşam boyu öğrenme bilincini benimsemiş mezunlar vererek hem sağlık hizmetlerine hem de akademik alana katkı sunmayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda, güncel teknolojileri ve değerlendirme- terapi araçlarını etkin biçimde kullanabilen, multidisipliner ekiplerde aktif rol alabilen ve dil ve konuşma terapisi mesleğinin toplumsal farkındalığını ve değerini yükseltecek bireyler yetiştirmek bölümün öncelikleri arasındadır. Bu doğrultuda, ulusal ve uluslararası düzeyde saygın, bilimsel üretkenliği yüksek, eğitim kalitesiyle öne çıkan ve mezunları sağlık, eğitim ve rehabilitasyon alanlarında tercih edilen bir bölüm olmak uzun vadeli hedeflerimizdendir.

icon

Eğitim Süresi

Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü lisans programı 4 yıl (8 dönem) sürmektedir. Öğrenciler, temel sağlık bilimlerinden başlayarak mesleki teorik ve uygulamalı eğitimlerle donatılır.

icon

Uygulamalı Eğitim

Staj ve uygulama süreci, bölüm içi “Staj / Mesleki Uygulama Yönergesi” çerçevesinde yürütülür. • Teorik derslere paralel olarak uygulamalı laboratuvar çalışmaları ve klinik uygulamalar yapılır. • Öğrenciler, lisans süresince zorunlu staj ve mesleki uygulama dönemlerine katılır; bu sayede gerçek hastalarla çalışarak teorik bilgilerini pratiğe dönüştürürler. • Staj süreci, bölümün “Mesleki Uygulamalar / Klinik Uygulama / Staj” kuralları çerçevesinde düzenlenir; değerlendirme, raporlama ve kurumsal koordinasyon bu yönergelere göre yürütülür.

icon

Eğitim Dili

Dil ve Konuşma Terapisi Bölümünde eğitim dili Türkçedir. Ancak temel tıp bilimleri başta olmak üzere bazı derslerde Latince ve İngilizce terimler yoğun olarak kullanılmaktadır. Öğrencilerin mesleki literatürü takip edebilmesi ve uluslararası çalışmalara uyum sağlayabilmesi için İngilizce ve Latince tıbbi terminolojiye yönelik destekleyici eğitimler verilmektedir.

icon

Uygulamalı Sınavlar

Mezuniyet öncesi son dönemde yapılan bu sınav ile öğrencilerin mezuniyet öncesi genel bilgileri sınanır. Amaç öğrencilerin sektöre hazırlık hedefiyle kapsamlı bir değerlendirmesini yapmaktır

Temel Müfredat

Necmettin Erbakan Üniversitesi Nezahat Keleşoğlu Sağlık Bilimleri Fakültesi Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü, öğrencilere bilimsel temelli, uygulamalı ve kapsamlı bir eğitim sunarak farklı klinik alanlarda uzmanlaşmalarını sağlar. Bölüm müfredatı, aşağıdaki temel rehabilitasyon alanlarını kapsayacak şekilde yapılandırılmıştır:

1

Konuşma Sesi Bozuklukları

Bu alanda; terapistler, ses telleri, rezonans yolu ve artikülasyon mekanizmaları ile ilgili bozuklukları tanılar, ses bozukluklarına yönelik terapi planları hazırlar; böylece hem çocuk hem erişkin bireylerde ses kalitesinin, konuşma anlaşılabilirliğinin ve iletişim etkinliğinin yeniden kazanılması hedeflenir.

4

Edinilmiş (Nörojenik) Dil Bozuklukları

Nörolojik travma, inme, beyin hasarı gibi etkenlerle ortaya çıkan dil becerisi kaybı/bozukluğu durumlarında terapistler; bireylerin anlama, ifade etme, sözdizimi, kelime dağarcığı gibi dil yetilerinin yeniden kazanılması için bireyselleştirilmiş terapi planları uygular.

2

Motor Konuşma Bozuklukları

Özellikle dizartri veya apraksi gibi motor konuşma bozukluklarında, konuşma üretimindeki kas-sinir koordinasyonu, artikülasyon hareketleri ve motor planlama süreçlerinde yaşanan aksaklıklar hedeflenir; terapistler, kas-motor becerilerini geliştirmeye, konuşma akıcılığı ve netliğini artırmaya yönelik müdahalelerde bulunur.

5

Gelişimsel / Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları

Dil edinimi sürecinde gecikme, gelişimsel dil geriliği ya da çocukluk dönemine ait dil-konuşma bozuklukları olan bireylerle çalışılır; terapistler erken müdahale, dil gelişimini destekleyici programlar, ebeveyn danışmanlığı ve uygun terapi yöntemleriyle bireyin iletişim becerilerini geliştirmeyi hedefler.

3

Akıcılık Bozuklukları

Kekemelik, hızlı ya da düzensiz konuşma gibi akıcılık bozukluklarında, terapi bireyin akıcılık sorunlarını azaltmaya, konuşma ritmi-vurgusu-tempo kontrolünü sağlamaya ve konuşma sırasında yaşanan duraksama, tekrar, blok ya da tıkanma gibi belirtileri minimize etmeye yönelik yöntemleri içerir.

6

Yutma Bozuklukları

Konuşma-yutma mekanizmalarının fizyolojisi ve patolojisi dikkate alınarak; yutma, beslenme ve yutma sırasında güvenliği sağlama, fonksiyonel yutma becerisini iyileştirme ve rehabilitasyon süreçleri yürütülür. Bu alandaki terapistler, yutma bozukluğu olan bireylerin hem beslenme güvenliğini hem de yaşam kalitesini korumayı hedefler.

Laboratuvar Olanakları

Konuşma Bozuklukları Laboratuvarı; konuşma ve ses bozukluklarının objektif değerlendirilmesi, terapisi ve eğitim-araştırma faaliyetlerinin yürütülebileceği donanımlı bir birim olarak planlanmıştır. Laboratuvarda  akustik, aerodinamik ve rezonans analizleri yapabilen bir bilgisayarlı konuşma laboratuvar ortamıdır.  

Öğrencilerin edinilmiş ve gelişimsel dil-konuşma bozukluklarına sahip vakaları değerlendirebildiği ve terapi verebildiği, aynı zamanda ses ve video kayıt sistemi ile izlenerek süpervizyon sağlanan bir Dil / Konuşma Bozuklukları Laboratuvarı & Terapi Odası bulunmaktadır; bu odada hem bireysel hem grup terapileri yapılabilmekte, terapi süreci video ile kayıt altına alınarak klinik gözetim/denetim olanağı sunulmaktadır — tüm bu süreçte danışanların mahremiyetine azami özen gösterilir.